WEET WAT JE EET: Ontbijtkoek

13272483915_3a07bc38bd_oDacht ik toch altijd dat een stukje ontbijtkoek een geen slecht tussendoortje was.  Nog erger ik dacht dat het een gezond tussendoortje was omdat het weinig tot geen vet bevat. Als je aan het lijnen bent mag je dat eten of een eierkoek? Op het etiket staat toch weinig vet en een bron van vezels? Ik ga er iets beter na kijken wat er nu eigenlijk inzit, kijk je mee?DSC_8093DSC_7910

Ingrediënten in volgorde van hoeveelheid: Glucose-fructosestroop, roggebloem, suiker, plantaardige oliën (palm, raap), rijsmiddel (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), tarwebloem, specerijen, aroma en gebrande suiker.

  • Glucose-fructosestroop: dat is suiker met een beetje water
  • Natriumbicarbonaat E500: wordt o.a. gebruikt als rijsmiddel (bakpoeder in koekjes, crackers), zuurteregelaar, stabilisator en binnen de medische wereld als middel tegen overtollig maagzuur. De werking als rijsmiddel berust op het feit dat bij verhitting (boven de 50 graden Celsius) koolzuurgas (CO2) vrij komt. Dit koolzuurgas geeft het rijzende effect. Ook komt er koolzuurgas vrij wanneer er een zuur aanwezig is (bij minimaal 20 graden)
  • Zuurnatriumpyrofosfaat E450i: Synthetische emulgator, stabilisator en zuuteregelaar, gemaakt uit fosfaatzouten.
  • Gebrande suiker: Smaakverbetering. Het geeft een betere smaak, homogeniteit en is  beter oplosbaar en mengbaar.

Eigenlijk is het een ware dikmaker die helemaal niet zo gezond is. Er zit heel veel suiker in 40% per 100 gram. Een bron van vezels? Dit is een voedingsclaim. De fabrikant mag deze claim op de verpakking zetten wanneer het product minimaal 3 gram vezels per 100 gram bevat. In de koek zit 3.1 gram per 100 gram dus voldoet hieraan. Maar als ik 100 gram ontbijtkoek op heb, heb ik ook meteen 310 calorieën binnen.

Dag gezond tussendoortje met je vezels en weinig vet, hallo calorieënbom. Kijk een naar 100 gram van de onderstaande gezonde snacks en dan weet je wel wat je beter kan kiezen:

Ontbijtkoek 310 kcal, 3,1 gram
Zwarte bessen 40 kcal, 8,7 gram vezels
Aalbessen 24 kcal, 8,2 gram vezels
Frambozen 32 kcal, 7,4 gram vezels
Bramen 37 kcal, 7,3 gram vezels
Bosbessen 28 kcal, 7,3 gram vezels

2 Comments WEET WAT JE EET: Ontbijtkoek

  1. Amélie

    Leuk om te lezen, de ontbijtkoek is hier in huis om die reden ook verbannen. Manlief viel hierdoor zelfs een paar kilo af. Nu maak ik af en toe een gezonde versie en dat is eigenlijk veel lekkerder 🙂

    Reply

Geef een reactie