SUNDAY THOUGHTS: Kilo’s & het plan

4 mei 2014Tijd voor een plan voor de kilo’s. Jarenlang had ik een klein maatje 36, op dit moment maat 38 en die zit zelfs strak. Als ik vroeger iets aankwam at ik gewoon een paar dagen iets minder en zat ik weer op mijn oorspronkelijke gewicht. Zo makkelijk was dat. Maar nu ben ik in de veertig, ga richting de vijftig (oeps) en het blijkt niet meer voldoende te zijn. Het gaat niet meer zo makkelijk als jaren geleden. Mijn metabolisme wordt steeds trager. Mijn spiermassa wordt minder. Door de tragere stofwisseling slaat mijn lichaam het vet makkelijker op. Simpel gezegd, ik neem meer calorieën tot me dan mijn lichaam verbranden kan. Tijd voor actie.

DSC_0675Natuurlijk ben ik vanochtend op de weegschaal gaan staan. Ik moet bekennen dat ik afgelopen donderdagavond er al even op was gaan staan. Dat was schrikken en wel zo erg dat ik meteen alle kleren uit trok en er nog een keer op ging staan. Helaas het bleef geen goed nieuws. Meteen naar de snackbar gehold en een patatje gehaald. Je begrijpt het denk ik wel, om de pijn te verzachten. Maar de waarheid is hard en ik moet ergens een meetpunt hebben. De weegschaal gaat weer in de kast en volgende week zondagochtend ga ik er pas weer op staan.

Dit is het plan voor de komende week. Ik heb het in 2 delen opgesplitst. Een gezonde voeding en meer bewegen. Ik ben geen diëtist en wil ook helemaal geen dieet volgen. Maar gewoon langzaam iets afvallen en wat fitter worden.

DSC_0659Gezond voedingspatroon
Een gezond voedingspatroon is natuurlijk meer dan alleen maar calorieën tellen, maar die calorieën zijn wel belangrijk om in de gaten te houden. Om te beginnen ga ik proberen om de  calorieën ik tot me neem tellen en proberen een gezonde keuze te maken. Onderstaande tabel vond ik ergens. Ik beweeg niet veel dus ik zou genoeg moeten hebben aan 1800 calorieën. Om af te vallen wil ik het iets verlagen maar niet te veel. Dus de eerste week wordt het 1500 calorieën. Natuurlijk ga ik ook kijken naar wat ik in mijn mond stop, maar dat is voor de volgende fase. Eerst weten hoeveel calorieën ik eet.

Calorieën voor vrouwen boven de 40

  • niet actief: 1.800 calorieën per dag
  • matig actief: 2.000 calorieën per dag
  • fysiek actief: 2.200 calorieën per dag

Calorieën voor vrouwen boven de 50

  • niet actief: 1.600 calorieën per dag
  • matig actief: 1.800 calorieën per dag
  • fysiek actief: 2.000-2200 calorieën per dag

DSC_0665Beweging
Iedere dag 30 minuten bewegen. Dat is natuurlijk een beetje vaag, maar het is beter dan niks. Of het nu lopen, fietsen. hardlopen of iets compleet anders. Alles is goed, als het maar 30 minuten per dag is. Weg van de bank, weg van de computer en een half uur iets doen. Verwacht geen grootse sportactiviteiten, iedere dag 30 minuten fysiek bezig zijn wordt de eerste doelstelling. Later hoop ik het wat specifieker te kunnen maken en wat concretere doelen stellen. Maar voor de komende week is het 30 minuten per dag een start.

Geen zorgen, ik blijf koken, ik blijf lekkere dingen maken. Denk wel dat je wat “lichtere” maaltijden zult zien verschijnen. Maar die guilty pleassures en die taart komt er ook. Nu ik het zeg, ik heb een collega een traktatie beloofd. Dus aan de slag ermee.

Geef een reactie