HEALTHY LIFESTYLE: Gezond eten op vakantie

summer 2014 1De vakantieperiode is een tijd van genieten van je familie, vrienden, de zon, het niets doen, lekker eten en drinken. Uiteindelijk eet en drink je dan ook meer dan je normaal doet. Restultaat, 1 of 2 extra kilo per jaar. Tel uit je kilo’s. Maar het hoeft natuurlijk niet. Als je je meer focust op een goede balans tussen gezond eten, beweging en plezier heb jij nergens last van. Maar hoe doe je dat?

  • Wees realistisch, probeer niet af te vallen tijdens je vakantie, maar probeer een stabiel gewicht te behouden.
  • Plan tijd voor beweging. Beweging door bijvoorbeeld door iedere dag een half uurtje te gaan wandelen.
  • Sla geen maaltijden over. Als je naar een feestje gaat, eet eerst een lichte snack. De kans dat je later te veel eet wordt een stuk minder.
  • Bestaat je maaltijd uit een buffet, kies alleen je meest favoriete eten en vul het aan met groenten en fruit.
  • Eet totdat je verzadigd bent en niet overvol. Eet kleine porties, ga ervoor zitten en geniet.
  • Wees voorzichtig met drankjes. Alcohol vermindert je remmingen en je gaat makkelijker meer te eten. Niet alcoholische drankjes kunnen vol met calorieën en suiker zitten. Drink water tussendoor.
  • Als je een maaltijd te veel hebt gegeten, eet de volgende keer licht.
  • Haal de focus af van voedsel. Sla het snoep en de koekjes af. Plan leuke activiteiten met je vrienden en familie. Niet alles hoeft over eten te gaan.

summer 2014Geniet van je vakantie, plan leuke activiteiten en maak gezonde recepten een onderdeel van je vakantie. Niet onbelangrijk, geniet van je favoriete vakantie maaltijden. Op de lange termijn is je lichaam en je geest je er dankbaar voor. Fijne vakantie!

Geef een reactie