HEALTHY LIFESTYLE: Gezond eten, gewoon doen!

DSC_0370Voor mij bestaat gezond eten niet uit strenge regels, onrealistisch slank zijn en mezelf de lekkere gerechten te ontnemen. ik wil mezelf goed voelen, meer energie hebben en mezelf gezond mogelijk houden. En dan wil ik ook nog lekker eten. Dit kan ik alleen maar bereiken door me wat meer te verdiepen in voeding en te kijken wat werkt voor mij. Kijk even mee.

IMG_4099DENK POSITIEF

Een gezond voedingspatroon begint met een paar kleine stappen, niet met een grote drastische wijzigingen. Als je de veranderingen in je eetpatroon geleidelijk toepast heb je een gezond eetpatroon voordat je het weet. Hoe doe je dat?

  • Hou het simpel. In plaats van overdreven calorieën te tellen en  je porties te meten ga op zoek naar kleuren, afwisseling en versheid. Je kan op deze manier makkelijker een gezonde keuze maken. Leg je focus op levensmiddelen waar je van houdt en ga op zoek naar makkelijke recepten met verse ingrediënten. Je eetgewoontes worden gezonder en niet onbelangrijk ook smaakvoller.
  • Begin langzaam. Breng iedere keer kleine veranderingen aan in je eetpatroon. Alles in 1 keer wijzigen leidt vaak tot opgeven of je gaat smokkelen. Maak kleine stapjes, vervang boter voor olijfolie of voeg dagelijks een salade met verschillende groente toe aan je maaltijd. Als die kleine wijzigingen een gewoonte worden, kan je weer nieuwe gezonde gewoontes toepassen.
  • Elke wijziging telt. Het hoeft niet perfect te zijn en je hoeft niet al je favoriete voedsel te verbannen om een gezond eetpatroon te creëren. Je lange termijn doel is een goed gevoel en meer energie. Laat je niet uit het veld slaan door een misstap, iedere gezonde keuze is er eentje.
  • Water en beweging. Voeg water en beweging toe aan je eetpatroon. Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen (de veroorzaker van vermoeidheid, weinig energie en hoofdpijn) Daarnaast leer je honger niet te verwarren met dorst. Beweging helpt je bij je motivatie om voor gezonde voeding te kiezen, daarnaast zijn er nog ontelbare redenen om beweging tot een dagelijks gewoonte te maken.

Zemanta Related Posts ThumbnailMATIGEN

Als je eetpatroon wilt aanpassen denk je vaak in alles of niets. Maar een gezond eetpatroon bestaat uit alles met mate. Wat is matigen? Eigenlijk hangt het van jou en je eetgewoonten af. Het doel van gezond eten is het ontwikkelen van een eetpatroon dat je je hele leven kan volhouden, niet voor een paar weken of maanden of totdat je je ideale gewicht hebt bereikt. Probeer een evenwicht te vinden tussen koolhydraten, eiwit, vet, vezels, vitaminen en mineralen. Matigen betekent voor vele minder eten dan je nu doet. Maar het betekent in het bijzonder minder eten van ongezonde dingen (geraffineerde suiker) en meer van gezonde dingen (vers fruit, groenten). Maar het betekent niet dat je je favoriete voedsel moet elimineren. Spek bij je ontbijt kan best een keer, als je dan maar een gezonde lunch en avondmaal eet. Blijf je honger houden vul je maaltijd dan aan met extra groenten.

  • Verboden voedsel. Denk niet dat je iets wat je lekker vindt moet verbannen. Als je jezelf iets verbiedt wil je die juist eten en je voelt je een mislukking als je ze dan toch eet. Eet ze met mate en geniet ervan. Je zult merken dat je op die manier steeds minder naar ze verlangt.
  • Denk in kleine porties. Gebruik gewoon kleinere bordjes en kijk naar je porties. Probeer groenten meer de hoofdrol te laten spelen in je maaltijd.

Zemanta Related Posts ThumbnailGENIETEN

Gezond eten is meer dan voedsel op je bord, het gaat ook over je hoe je over eten denkt. Gezonde eetgewoonten kan je jezelf aanleren. Het is belangrijk dat je nadenkt over je voeding in plaats van dat je voedsel naar binnen schrokt zonder er bij stil te staan.

  • Eet samen. Eten met anderen heeft tal van sociale en emotionele voordelen. Eten voor de TV of computer leidt vaak tot overeten. Neem de tijd. Eet langzaam en geniet. Je hebt vaak de neiging om te haasten en niet de smaak en textuur te proeven van je maaltijd. Ga genieten van je maaltijd.
  • Luister naar je lichaam. Vraag jezelf of je echt honger hebt of is een glas water al genoeg, je had dorst in plaats van honger. Tijdens je maaltijd, stop even met eten voordat je vol zit. Het duurt een paar minuten voordat je hersenen je zeggen dat je genoeg hebt gehad.
  • Ontbijt iedere dag. Naast ontbijt eet kleinere maaltijden gedurende de dag. Een gezond ontbijt is een goede start voor je stofwisseling en kleine maaltijden gedurende de dag houd je energie en metabolisme op pijl.
  • Eet niet ’s avonds laat. Probeer na je diner niet meer te eten tot het ontbijt de volgende dag. Het helpt je gewicht stabiel te houden en geeft je spijsvertering een pauze. Snacks na het eten zitten vaak vol vet en bevatten veel calorieën, niet doen dus.

1 Comment HEALTHY LIFESTYLE: Gezond eten, gewoon doen!

Geef een reactie