HEALTHY LIFESTYLE: Eten vanuit emotie

IMG_5383Herken je dit?  Je voelt je niet fijn, bent moe, verdrietig of boos. Ineens krijg je behoefte aan iets zoets of iets vets. Je bent op zoek naar troost of extra energie. Het eten van troostvoedsel verzacht je negatieve gevoel voor even om je vervolgens schuldig te voelen en je nog slechter voelt. Ik eet graag verkeerde dingen als ik moe ben en extra energie nodig heb. Het gekke ervan is dat mijn lichaam verslaafd raakt aan verkeerd voedsel en ik meer trek krijg in die lege calorieën. He wordt een visuele cirkel die ik moet doorbreken. Want wat voel ik dan echt? Heb ik echt honger of is het een emotionele behoefte. Hoe herken ik het verschil tussen emotionele honger en fysieke honger?  Kijk even mee voor wat tips.

DSC_7047Plotseling honger & geleidelijk honger 

  • Het is er plotseling. Je krijgt ineens trek. Het ene moment dacht je niet aan voedsel en binnen 60 seconde heb je een enorme trek
  • Het is geleidelijk. Je voelt het een beetje rommelen in je maag dat wordt langzamerhand steeds een beetje erger. Dan wordt het tijd iets te eten.

Specifieke voedsel & voedsel in het algemeen

  • Je krijgt een onbedwingbare trek voor een bepaald soort voedsel, zoals chocolade, pasta of bijvoorbeeld een cheeseburger. Je moet en zal dit eten, het is onbedwingbaar.
  • Bij fysieke honger sta je open voor voedsel in het algemeen. Je hebt niet veel voorkeur en staat open voor een alternatieve keuze

IMG_5392De mond en de geest & de maag

  • Deze honger begint in je mond en de geest. Je mond wil die pizza proeven en je geest bedenkt hoe lekker dat zal smaken
  • Deze begint in je maag. Je voelt je maag knagen, rommelen. Je ervaart dat je maag leeg is.

Dwingend & Geduldig

  • Bij emotionele honger wil je meteen eten om je emotie met voedsel te verlichten. Deze trek gaat samen met emotionele onrust.
  • Bij fysieke honger wil je wel snel eten, maar heb je niet de behoefte om iets meteen in je mond te stoppen.

IMG_5355Onrust & tijd

  • Emotionele honger treedt op in combinatie van verontrustende situatie. Je kind heeft problemen op school, ruzie thuis etc.
  • Fysieke honger krijg je omdat je een paar uur niet gegeten hebt en je voelt je een beetje slap en mist een beetje energie

Automatisch & bewust

  • Bij emotionele honger gaat het op de automatische piloot. Je merkt niet eens dat je een heel pak koekjes leeg heb zitten eten
  • Bij fysieke honger eet je bewust. Je kiest om iets te eten. Het hele broodje of de helft

DSC_6177Dooreten & stoppen

  • Bij emotionele honger stop je niet met eten. Je merkt niet dat je genoeg hebt gehad en blijft eten ook al zit je vol
  • Bij fysieke honger stop je als je voldaan bent. Je lichaam heeft brandstof nodig en je zult stoppen wanneer je genoeg hebt gehad

Schuldgevoel & noodzaak

  • Bij eten vanuit emotie wil je je beter voelen door te eten, maar daarna krijg je last van schuldgevoel over wat je gegeten hebt en bedenkt je dat je morgen je leven zal beteren.
  • Bij eten vanuit een fysieke behoefte ben je bewust van de noodzaak om te eten net zo als ademen is.

Het is goed om te weten waarom je eet. De symtonen van eten vanuit emotie te herkennen. Daarnaast is het belangrijk om achterliggende problemen van je emotie aan te pakken en niet weg te eten. Scheelt echt een paar kilo’s.

Geef een reactie