FOOD TIPS: Stress

stressStress. We hebben er allemaal wel eens last van. Stress leidt ook tot een slechte keuze in voedsel. Maar wist je dat je door wat je eet juist de stress kan verminderen? De kleine wijzigingen in wat je eet is geen wondermiddel voor elk emotioneel probleem, maar het kan je wel helpen de stress op lange termijn te minimaliseren. Hier volgen een aantal tips.

  • Vermijd voorbewerkt voedsel, die zitten vol met suiker, natrium, transvetten, kunstmatige zoetstoffen, conserveringsmiddelen en andere additieven. 
  • Sla je maaltijd niet over. Er bestaat niets meer stressvol voor het lichaam voor een ongeregeld eetpatroon
  • Voed je lichaam met “essentiële elementen van geluk”: vitamine B12, jodium, magnesium, vitamine D, calcium, vezel, vitamine A, omega-3 vetzuren, vitamine E en ijzer.

Welke voedingsmiddelen zijn zeker goed tegen stress? Kijk verder.

1051680475_9dfa79362c_bMosselen, ze zijn een bron van omega-3 vetten, evenals vitamine B12, een vitamine D, ijzer en jodium. Dat zijn 6 uit 12 “essentiële elementen van geluk” Wist je slechts 30 gram van mosselen meer dan 100 procent van de dagelijkse behoefte aan B12! Een leuke bijkomstigheid van mosselen eten is, is dat het een gezellige manier van eten is. Je neemt er meer tijd om te genieten en eet ook langzamer.

DSC_9533Boerenkool, laag in calorieën en een verbazingwekkend aantal vitamine, mineralen en fytonutriënten  (Fytonutriënten zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten welke erg belangrijk zijn voor de menselijke gezondheid. Het zijn niet echt nutriënten in de zin dat je er vol van gaat zitten. Het zijn stoffen die in hele lage hoeveelheden, enkele microgrammen, al nuttig zijn. Ze helpen allerlei processen in het lichaam te activeren). Wist dat 1 portie boerenkool bijna zeven keer je dagelijkse vitamine K behoefte bevat, een belangrijke voedingsstof niet alleen voor de bestrijding van ontsteking, maar ook voor de productie van angst-regulering neurotransmitters. Boerenkool is een uitstekende bron van absorbeerbare calcium; ook lage niveaus van calcium kunnen bijdragen aan angst en prikkelbaarheid, evenals verergeren PMS symptomen voor vrouwen.

11319456185_ca6ecde7dd_oBittere chocolade. De donkere chocolade is een van de weinige voedingsmiddelen waarvan ooit is aangetoond dat ze je stemming verbeteren. Donkere chocolade heeft een positieve invloed op de endorfines in de hersenen waardoor het krachtig tegen neerslachtige gevoelens werkt. Door over te schakelen van andere zoetigheid naar donkere chocolade krijg je ook nog eens minder suiker binnen.

12379957763_5dcb5d6e39_oZoete aardappel. Een portie zoete aardappelen bevat 65 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Zoete aardappelen bevatten bovendien veel calcium, foliumzuur, kalium en bètacaroteen. Bètacaroteen is een antioxidant die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Eén portie zoete aardappelen staat gelijk aan 700 procent van de ADH vitamine A. De zoete aardappel wordt gezien als de meest voedzame groente vanwege de zeer hoge voedingswaarde. Doordat zoete aardappelen veel vitamine A en bètacaroteen bevatten zijn ze erg goed voor de huid. De substanties uit veel dure huidverzorgingsproducten zijn in feite afgeleid van vitamine A. Bovendien gaat bètacaroteen de strijdt aan met vrije radicalen die leiden tot huidveroudering. Kalium in zoete aardappelen kan spierkramp verzachten. Spierkramp wordt vaak geassocieerd met een tekort aan kalium. Bij stress gebruikt het lichaam meer kalium dus het eten van zoete aardappelen kan beschermen tegen de negatieve effecten van spanning.

6981768676_fc50a00d56_bAnsjovis. Ansjovis is een bron van zowel gezond vet en jodium. Jodium is te vinden in veel zeedieren en planten (zeewier) Het is van essentieel belang voor gezonde schildklier functie; een trage schildklier kan leiden tot een groot aantal gezondheidsproblemen, waaronder lage energie en depressie.

Denk dat ik maar eens een caesar salade maak van boerenkool en zoete aardappel en een ansjovisje. Toe neem ik een stukje hele pure chocolade. Ik krijg er zin in en ontspan meteen.

Geef een reactie